Beroepstaak 2 – Mediawijsheid

Korte beschrijving van de beroepstaak In beroepstaak 2 ligt de nadruk op het gebruik van verschillende ICT-toepassingen in de klas om je onderwijs te verrijken en een beeld te vormen van verschillende ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook leer je hoe je met kinderen onderwerpen in het kader van mediawijsheid bespreekbaar kunt maken. Vakinhoudelijke leerdoelen De student:
  • kan een les geven over mediawijsheid, gebaseerd op mediagebruik van kinderen, en kan aangeven welke aandachtspunten van belang zijn bij het omgaan met (sociale) media;
  • is op de hoogte van verschillende ontwikkelingen en innovaties op ICT-gebied en kan deze met meerwaarde gebruiken bij zijn lessen.
Verplichte literatuur Interessante links zijn verzameld op http://ipabo.yurls.net en www.ictindeles.nl. Toetsvorm De stageopdrachten moeten worden afgetekend door de ICT-docent en worden na de laatste les ingeleverd via het inleverloket. De opdrachten zijn onderdeel van het leerverslag BT2 Studiebelastingsuren 1 ECTS = 28 sbu Verplichte stageopdrachten
  1. Onderzoek naar mediagebruik
Je onderzoekt het mediagebruik van kinderen op de basisschool. Dit doe je door het houden van een aantal interviews met de kinderen. Bespreek met tenminste vier kinderen wat zij doen met media, hoeveel tijd ze eraan besteden en hoe het met hun vaardigheden gesteld is. Maak een verslag van de resultaten en geef duidelijk de conclusies aan. Vergelijk de resultaten met recent onderzoek en aanbevelingen over mediagebruik voor kinderen. 2. Les over mediawijsheid Je geeft een les over mediawijsheid op de basisschool, waarin de kinderen kritisch leren kijken naar internet. Voeg een LBF of verslag van de gegeven les toe. Onderbouw met behulp van tenminste twee verschillende bronnen wat belangrijke aandachtspunten voor kinderen zijn bij het gebruik van (sociale) media. 3. Les waarbij je ICT met meerwaarde gebruikt Je gebruikt ict-toepassingen in je stageklas. In de les worden verschillende mogelijkheden bekeken, zoals interactief gebruik van het digibord, gebruik van Google Earth of het gebruik van Kahoot en socrative in de klas. Voeg een LBF of verslag van de gegeven les toe. Onderbouw wat de meerwaarde van het gebruik van ICT was tijdens jouw les.

[su_quote url=”https://www.cultuur.nl/”]Mediawijsheid is alle kennis en vaardigheden en de mentaliteit die mensen nodig hebben om bewust, kritisch en actief mee te doen in de wereld van vandaag en morgen, waarin media een bepalende hoofdrol spelen. Mediawijsheid beoogt het mediabewustzijn te vergroten en een actieve en kritische houding ten opzichte van media te stimuleren.[/su_quote]

Wat is Mediawijs?

Wat is dat? Mediawijs? from Mediawijs on Vimeo.

Mediawijsheid voor volwassenen

Ik geef je een tip over een boek voor jezelf om bewust te worden van je eigen gedrag op het internet. Wat kunnen hackers met jouw data doen en op welke manier kun je jezelf beveiligen om het hen moeilijker te maken?

De Correspondent schreef al eens over dit boek “Komt een vrouw bij de hacker”. Het boek van Maria Genova beschrijft hoe redelijk eenvoudig het is voor een hacker om met de juiste tools de identiteit van een willekeurig persoon te stelen.

Steven Romet is daar een mooi voorbeeld van. Hij krijgt vrijwel dagelijks boetes, aanmaningen en brieven van officiële instanties nadat iemand zijn rijbewijs in een discotheek heeft gestolen. In korte tijd zetten criminelen 1.737 auto’s op zijn naam. Romet wordt opgepakt en brengt maanden in de gevangenis door. Hij kan simpelweg niet bewijzen dat hij met zijn uitkering geen 1.737 auto’s kan kopen. Hij kan de Rijksdienst voor het Wegverkeer er niet van overtuigen dat het onmogelijk is om nieuwe auto’s vanuit de gevangenis te registreren. De logica van een systeem blijkt sterker dan de logica van een individu. Zijn uitkering wordt stopgezet, want volgens de ambtenaar heeft iemand die in staat is zoveel auto’s te kopen geen uitkering meer nodig. Voordat de zaak definitief opgelost wordt, is Romet zeventien jaar verder, zeventien jaar vol angst en ellende. Pas in 2012 krijgt hij gerechtigheid van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Als slachtoffer van een ambtelijke dwaling ontvangt hij negenduizend euro schadevergoeding. Het ergste is dat je niet eens je rijbewijs hoeft te verliezen om slachtoffer van dit soort praktijken te worden. Er is een levendige internationale handel in kopietjes en die blijken even bruikbaar om fraude mee te plegen. Ik vraag me af hoeveel kopietjes van mijn paspoort en rijbewijs er rondslingeren. Hotels, autoverhuurbedrijven, overheidsinstellingen, banken, telefoonmaatschappijen: iedereen vraagt om een kopie. Op mijn paspoort staat een burgerservicenummer en tot voor kort wist ik niet eens dat ik het moet doorstrepen om fraude te voorkomen.

Tsja, wat heeft dit met onderwijs te maken zou je je kunnen afvragen… naar mijn idee: alles! Mediawijsheid betekent ook dat je zelf moet leren goed met je digitale identiteit om te gaan alvorens dit aan kinderen te leren hoe zij zichzelf het beste kunnen beveiligen/profileren op het internet.

Wist je dat?

  • kinderen via internet al minstens net zoveel reclame zien als via televisie?
  • veel onderzoekers stellen dat reclame de meest krachtige kunstvorm is op aarde?
  • achtjarige kinderen allemaal begrijpen wat reclame is, maar dat ze dan nog lang niet altijd iets kunnen herkennen als reclame?
  • meer dan 500 miljard dollar per jaar wordt uitgegeven aan reclame over de hele wereld?
  • kinderen die veel reclame zien voor ongezonde voeding ook een voorkeur krijgen voor ongezonde voeding, ongeacht het merk?
  • kinderen het veel moeilijker vinden om reclame te herkennen op internet dan op televisie?
  • er in sommige games ook heel veel reclame zit?
  • kinderen op de basisschool vaak al geld uitgeven via internet, bijvoorbeeld in online games? Bronnen: http://plazilla.com/page/4295006951/informatie-over-reclame
  • http://www.cjg.nl/basisschoolkind/media/adviezen-mediagebruik-kinderen

Tsja, wat heeft dit met onderwijs te maken zou je je kunnen afvragen… naar mijn idee: alles! Mediawijsheid betekent ook dat je zelf moet leren goed met je digitale identiteit om te gaan alvorens dit aan kinderen te leren hoe zij zichzelf het beste kunnen beveiligen/profileren op het internet.

Dat het een stapje verder kan gaan heeft Tom Degroote ervaren.

Hoe een foto in een tijdschrift tot stand komt:

Gebruikers van Facebook laten veel te veel van zichzelf aan anderen zien:

Na het delen van een foto op het internet, heb je er zelf geen controle meer over:

Bekijk onderstaande link en bepaal met je maatje welke je belangrijk vindt voor je eigen ontwikkeling en voor de ontwikkeling van jouw kinderen in je stagegroep.
http://www.mediawijzer.net/24-mediawijsheid-tips-voor-de-kerstvakantie/

[su_note]Lees de adviezen van mediagebruik voor basisschoolkinderen en vat deze samen in een spetterend filmpje.[/su_note]

Naast filmpjes zijn er ook foto’s die gebruikt kunnen worden in de klas om kinderen bewust te maken van het feit dat er met foto’s regelmatig ‘gerommeld’ wordt.

Photoshop

Onderzoeksopdracht 2: Lesmateriaal

Vrijwel elk gepubliceerde tijdschrift in de winkel bevat foto’s die eerst door de iemand van de redactie met behulp van Photoshop zijn bewerkt. Bij een groot aantal van die foto’s worden blunders gemaakt. Zie jij welke blunder er is gemaakt met onderstaande foto?

FotomodelZN

http://www.businessinsider.com/the-worst-photoshop-fails-of-2012-2012-11?op=1#!Jm97Z

https://www.hongkiat.com/blog/52-worst-photoshop-mistakes-in-magazines/

https://www.lindanieuws.nl/nieuws/12-x-de-leukste-photoshopblunders/

https://www.ad.nl/show/de-grootste-photoshopblunders-van-sterren-uit-2017~a6dae20e/

Bovenbouw

  1. Digiles met Donald Duck – Speciaal voor de Week van de Mediawijsheid 2016 werd ‘Digiwijs met Donald Duck’ uitgegeven, inclusief een digiles
  2. (Whats)Happy – Maakt problemen met chatten (whatsappen) bespreekbaar en daagt leerlingen uit afspraken te maken over hoe ze fatsoenlijk met elkaar omgaan
  3. Diploma Veilig Internet (DVI) – Lespakket voor de groepen 5 tot en met 8 over veilig internetgebruik
  4. Diploma Veilig Internet (DVI) – The Game – Een variant op bovenstaand lespakket in de vorm van een game
  5. Beroemd worden – KlasseTV heeft een lespakket voor groep 7 en 8 gelanceerd over beroemd zijn: wat komt er allemaal bij mijken en wat is de rol van auteursrecht hierin? Het pakket is te combineren met Auteursrecht ontdekken
  6. Auteursrecht ontdekken – Dit lespakket van KlasseTV neemt je verder mee in de wereld van auteursrecht: wat is auteursrecht en waarom bestaat het? En wat kun je er allemaal mee? Het pakket is te combineren met Beroemd worden

https://www.kb.nl/sites/default/files/docs/inspiratiedocument_week_van_de_mediawijsheid_2016.pdf

https://www.mediaenmaatschappij.nl/images/lesmaterialen/wifiwijs/Wifi%20in%20Duckstad.pdf

https://veiliginternetten.nl/media/medialibrary/2015/04/DigiDuck.pdf

Bron: https://www.mediawijsheid.nl/lesmateriaal/