Video is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In de bus of de trein, op het station of in het stadion overal zie je video’s. De laatste tijd komt streaming video steeds vaker voor, het bekijken van filmbeelden terwijl deze wordt gedownload. Een voorbeeld hiervan is Netflix, Primevideo, Videoland, Disney+. Je kunt stellen dat elk kind in Nederland elke dag op een of andere manier met video in aanraking komt, al was het omdat zij Enzo Knol bekijken of PewDiePie of de Rhijjashow.

Op de basisschool is vrijwel altijd een internetverbinding aanwezig zodat ook in de klas door de groep of individuele kinderen video kan worden bekeken.

Het is tegenwoordig vrij gemakkelijk om zelf snel een video te maken. Populaire Apps zoals Snapchat of TikTok maar ook Instagram stellen gebruikers in staat met behulp van de mobiele telefoon of tablet dergelijke video’s snel op te nemen en te delen met anderen. Ook in de bovenbouwgroepen zitten kinderen die beschikken over een mobiele telefoon.

In deze tekst gaat het vooral om het gebruik van videomateriaal ter ondersteuning van een les die je geeft op de basisschool. Bijvoorbeeld een les over vulkanen kun je inleiden met een video waarin een vulkaan te zien is. De kans is groot dat je denkt aan Youtube om een film op te zoeken. Hieronder dan ook een voorbeeld van een filmpje. Bekijk ook eens de originele Youtube-pagina waarop deze film is te zien en lees de reacties op het filmpje: 

Wist jij dat…

er elke minuut 300 uur aan video wordt toegevoegd aan Youtube?
er elke dag 5 miljard video’s worden bekeken?
er 2.000.000.000 gebruikers zijn op Youtube?
er elke dag 300.000 video’s worden geupload?

Bronnen: https://www.youtube.com/yt/press/statistics.html https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/

De meeste bekeken video ooit: Luis Fonsi – Despacito ft. Daddy Yankee

Op de tweede plaats staat Baby Shark Dance | Sing and Dance!

Als jij een les gaat geven aan kinderen dan zul je je af moeten vragen of en zo ja, waar je een video(fragment) van wilt laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een introductie van de les en achteraf vraag je bijvoorbeeld aan de kinderen wat ze hebben gezien. Je kunt ook na je introductie een video(fragment) laten zien en er voor kiezen om één of meerdere kijkvragen te stellen.

Bekijk onderstaande film en beantwoord de volgende vragen:

Hoe vaak wordt het goede doel genoemd?
Wat is een speaker?
Wat kregen de kinderen na afloop?
Hoe heet de speciale radio?