3D Printen

Wie de kranten en nieuwssites volgt heeft vast wel eens de term 3D printen voorbij zien komen. Nu is het printen in 3D niet nieuw, sterker nog het bestaat al ruim 25 jaar.

Naast programmeren is er ook een opkomst te zien op het gebied van 3D Printing. Projecten als 3DKanjers begeleiden scholen bij de aanschaf en inzet van een 3D-printer. De 3D-printer wordt onder begeleiding van de leerkracht in elkaar gemonteerd en uiteindelijk ingezet om zelf ontworpen modellen mee te printen. Via de community website van 3Dkanjers vind je meer informatie.

Een 3D-printer kostte rond het jaar 2000 zo’n $45.000 en nu worden er al printers aangeboden voor zo’n $400. Wil je weten welke printers er allemaal zijn en een review van elke printer bekijken.

Nu hoef je niet persé te beschikken over een 3D printer om te kunnen printen. Het goed uitgeruste netwerk 3D Hubs bevat meer dan 23.000 printers van particulieren en bedrijven die jij kunt gebruiken om jouw model mee uit te printen. Het enige dat je nodig hebt is een 3D-model, een account en een printtegoed.

Hoe kom je aan een 3D model?

Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Tinkercad. Via je eigen browser kun je de ontwerpomgeving van Tinkercad gebruiken om een model te maken en die via 3D Hubs te printen. Heb je nog nooit gewerkt met Tinkercad? Kijk dan de instructievideo.


Bronnen:
http://www.3dprintwereld.com/13

Ouders in spagaat door toename mediagebruik

Via http://www.mediawijzer.net/

Ouders komen steeds vaker in een spagaat door de toename van het mediagebruik van hun kinderen. Aan de ene kant staan ze hun kinderen steeds vaker en langer toe om met tablets en computers te spelen, zelfs tot in de slaapkamer. Aan de andere kant zijn ouders er ook van overtuigd dat media geen ‘must’ voor hun kinderen zijn en vinden ze dat kinderen beter iets anders kunnen doen dan met media bezig te zijn. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Iene Miene Media van het Nederlands Jeugdinstituut in opdracht van Mediawijzer.net onder ruim 1000 ouders van kinderen van 0 t/m 8 jaar. Mediawijzer.net roept ouders tijdens de Media Ukkie Dagen op om bewust te kiezen voor zowel kwaliteit van media als voor voldoende ‘offline’ speeltijd.

CIJFERS MEDIAGEBRUIK JONGE KINDEREN

  • Jonge kinderen besteden steeds meer tijd aan schermmedia als tablets en smartphones. Zo besteden kinderen van 1-4 jaar dagelijks tweeëneenhalf keer zo veel tijd (34 minuten) aan een tablet dan in 2012 (12 minuten).
  • Kinderen van 5-8 jaar maken met 15 minuten per dag tweeëneenhalf keer zo lang gebruik van een smartphone dan in 2012 (6 minuten).
  • De televisie neemt anno 2015 in de wereld van jonge kinderen nog steeds de meest prominente plaats in (1-4 jaar: 46 minuten per dag, 5-8 jaar: 53 minuten per dag).
  • 51% vindt dat ‘gewoon speelgoed’ beter is voor kinderen (slechts 6% is het hier niet mee eens) en 48% van de ouders vindt dat kinderen beter iets anders kunnen doen dan media gebruiken (slechts 8% is het hier niet mee eens).

De top-3 vragen waar ouders mee zitten in de mediaopvoeding zijn:

  1. Hoe garandeer ik de veiligheid van mijn kind online?
  2. Hoe kan ik bepalen of een website, app of spelletje goed is voor mijn kind?
  3. Wat is voor mijn kind een normale tijd om per dag gebruiken te maken van digitale media?

MEDIA IN DE SLAAPKAMER

Uit het onderzoek blijkt verder dat media steeds verder doordringen in de slaapkamers van jonge kinderen. De televisie (12%), de tablet (6%) en de spelcomputer (6%) zijn met een opmars bezig in vergelijking met afgelopen jaren. ‘Gewone’ kinderboekjes zijn nog altijd dominant aanwezig in de slaapkamer (87% heeft minstens een boekje op de slaapkamer). De toename van smart-media lijkt vooral toe te schrijven aan de groep jonge kinderen van 1-4 jaar.

Onderzoeker prof. dr. Peter Nikken van het NJI zegt hierover: “Veel ouders maken zelf regelmatig gebruik van schermen: op het werk, thuis en onderweg. Kinderen krijgen daardoor een belangrijk voorbeeld over hoe belangrijk media zijn. Voor hen is het dus steeds gewoner dat ze zelf ook media gebruiken op allerlei momenten van de dag en op allerlei plekken. Het is goed om ouders erop te wijzen dat zij voor een goede balans van activiteiten moeten zorgen: naast media moet er ook voldoende tijd zijn voor slapen, vrij spelen en met elkaar praten en lachen.”

OUDERS IN SPAGAAT: KIEZEN VOOR KWALITEIT

Mary Berkhout van Mediawijzer.net wijst ouders op tegenstelling uit het onderzoek. Berkhout: “De toename van media in de wereld van jonge kinderen kun je goed begeleiden door bewust te kiezen voor kwaliteit van media. Dat betekent voldoende balans in het mediagebruik en kiezen voor kwalitatief goede content als games, apps en YouTube-filmpjes.” Bovendien zijn schermmedia niet zonder meer voor de allerjongsten geschikt. Berkhout: “De laatste wetenschappelijke inzichten duiden erop dat schermgebruik door kinderen onder 2 jaar meestal niet bijdraagt aan hun ontwikkeling. Een blokkendoos is hiervoor veel waardevoller.”

» Download Hoofdresultaten – Onderzoeksverslag Iene Miene Media 2015

MEDIA VOOR UKKIES: KIEZEN OPVOEDERS VOOR KWALITEIT?

MUD Media Ukkie DagenHet onderzoek Iene Miene Media, dat is uitgevoerd door het Nederlands Jeugdinstituut in opdracht van Mediawijzer.net, is vandaag tijdens de aftrap van de Media Ukkie Dagen gepubliceerd. Deze jaarlijkse campagne ondersteunt opvoeders en professionals bij de mediaopvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar.

Tijdens de Media Ukkie Dagen organiseren bibliotheken, Centra voor Jeugd & Gezin en vele partners van Mediawijzer.net activiteiten voor ouders en opvoeders rondom mediaopvoeding. Centraal staat de vraag hoe opvoeders een bewuste keuze maken voor kwaliteit van media. De Media Ukkie Dagen 2015 vinden plaats van 26 maart t/m 2 april. Ga voor meer informatie naar www.mediaukkies.nl.

Afbeelding kinderen met ipad copyright Eric Peacock

Programmeren

In de week van 10 tot en met 17 oktober was het Codeweek, een Europees initiatief om vooral kinderen te enthousiasmeren voor de techniek van het programmeren. In Nederland is daarvoor de website www.codeweek.nl in het leven geroepen. Naar aanleiding van dit initiatief zegt Neelie Kroes in een interview met Tweakers:

“Wat mij betreft wordt programmeren een verplicht vak op de basisschool”, aldus Kroes. “Programmeren is het nieuwe lezen en schrijven.”

Hieronder meer informatie over het Europees initiatief.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_box title=”Bron: Interactieve Prezi”]http://prezi.com/_7npcrq7humv/europe-code-week-language-of-things[/su_box]

Maar de PO-raad wil er (nog?) niet aan, scholen moeten al zoveel. Taal en rekenen moeten al beter, gym wordt belangrijker en onze kinderen moeten ook cultureel onderlegd zijn. Programmeren aan het eisenlijstje toevoegen, is te veel van het goede. “Dan krijg je én én én. Laat scholen vooral zelf bepalen of programmeren binnen hun curriculum past”, aldus woordvoerder Harm van Gerven.

Waarom zou je dan wel (moeten?) leren programmeren?

In Europa dreigt, zo niet is al, een groot tekort van programmeurs. Een tekort van 900.000 programmeurs in 2020 wordt genoemd. Dat tekort moet om meerdere redenen worden weggewerkt. Eén daarvan is om de concurrentie met andere markten te lijf te kunnen. Een andere reden heeft te maken met een veranderende maatschappij waarin smartfoons, slimme horloges, slimme brillen en zelfs slimme kleding en schoeisel meer en meer het dagelijks leven . Dergelijke apparaten vereisen programmeurs om alle mogelijkheden op verschillende manieren ‘slim’ te kunnen zijn! Het leren programmeren of het ontwerpen van je eigen programma is een manier van invloed uitoefenen op je eigen apparaat om het apparaat ook te kunnen begrijpen. Daarnaast leer je logisch en gestructureerd na te denken. Onderstaand interview met Daan Roosegaarde laat zien dat je door anders te denken en om te gaan met problemen tot oplossingen kan komen.

Creativiteit is ons nieuwe kapitaal!” zegt @SRoosegaarde in deze uitzending van De Wereld Draait Door van 20-10-2014. Dan zal er toch wel ruimte moeten worden gecreëerd op de basisschool om de creativiteit van kinderen de kans te geven zich te ontwikkelen. Creativiteit krijg je niet door het constant leren dat maar één antwoord goed is en alle andere creatieve antwoorden per definitie fout.

Waar kan ik als leerkracht/student/kind beginnen?

Begin eens bij het verkennen en laat je inspireren door de verhalen op http://codeweek.nl/ en http://digivita.nl/.

Wil je in je klas beginnen met programmeren, kijk dan op http://www.codekinderen.nl/

Wil je privé aan de slag met programmeren kijk dan in de buurt waar jij woont of je mee kunt doen met een cododojo, fablab of een ander initiatief.

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_note]Derdejaars studenten kunnen tijdens de ingeroosterde bijeenkomst ervaring opdoen met de Makey Makey. Verder heb ik de app van Scratch geïnstalleerd op de iPads.[/su_note]

Nog een laatste quote van John Cleese:

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_quote]Niets is zo dodelijk voor creativiteit als de angst om een fout te maken. [/su_quote]

Dus: ga aan de slag, probeer en geef niet te gemakkelijk op!

Literatuur:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3771676/2014/10/19/Programmeerles-hoort-gewoon-op-de-basisschool.dhtml

http://tweakers.net/nieuws/99114/neelie-kroes-programmeren-moet-verplicht-vak-op-basisschool-worden.html?

http://www.mediawijzer.net/slag-programmeren-4-tips/

http://www.wired.com/2014/10/video-game-literacy/

http://www.kennisnet.nl/kids/watnou/internet/digitaal-in-duckstad/

Inspiratie:

http://www.pinterest.com/4pip/programmeer-tools/

http://www.coderdojo.nl/

http://codecombat.com/

Online programmeren:

http://www.spelletjesplein.nl/programmeerspelletjes/

http://www.kennisnet.nl/kids/watnou/internet/ko-de-kraker/

Gevorderd?

Bouw je eigen Android App via deze site: http://appinventor.mit.edu/explore/[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Linkedin en Twitter

LinkedinLinkedin is een sociaal netwerk gericht op het verbinden van mensen. Niet zoals Facebook maar vakgericht en binnen een bepaalde doelgroep. Het stelt je in staat contacten te leggen met professionals en collega’s. Het uitwisselen van informatie wordt steeds belangrijker, het leggen van contacten hoort daarbij.

Meld jezelf aan op Linkedin en maak je profiel zo volledig mogelijk inclusief een foto van jezelf. Leg vervolgens contact met enkele medestudenten, mentoren of andere bekenden in jouw netwerk.

 

twitterTerwijl e-mail in 2003 meer en meer de normale mail verdrong, verdringt Twitter sinds 2011 meer en meer het gebruik van e-mail. Snel een Tweet sturen naar een bedrijf of persoon levert in veel gevallen snel een antwoord op. Bedrijven als UPC of Vodaphone hebben een webcare-team dat dagelijks het account van @upc of @vodafoneNL in de gaten houdt om tweets van klanten te beantwoorden.

Behalve bedrijven zijn er ook gebruikers die passievol weten te tweeten over het onderwijs dat zij geven.

Maak een account aan op Twitter en vul je profiel zo goed mogelijk in. Voorzie je profiel van een foto en start met het maken van je eerste tweet.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_note note_color=”#FFFF66″]Tijdens de bijeenkomst krijg je een hands on sessie inclusief enkele tips. [/su_note]

 

Bronnen:

LinkedIn Wikipedia

28 manieren om Twitter in de klas te gebruiken[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Taxonomie van Bloom

De Taxonomie van Bloom is een beproefde indeling voor onderwijzers om de drie domeinen (cognitie, affectie en motoriek) van leerdoelen te kunnen voorzien. In dit artikel probeer ik je een uitleg te geven van het domein cognitief in relatie tot ict.

De allereerste indeling van Bloom stamt uit 1956 en is in 2001 herzien door Anderson en Krathwohl die de verschillende niveua’s verwoord door zelfstandige naamwoorden vervingen door werkwoorden. Een werkwoord, de naam zegt het al, drukt een activiteit uit. Andrew Churches heeft het model in 2009 voorzien van activeiten met ICT: Bloom Digital Taxonomy. Het werkwoord werd gekoppeld aan activiteiten die op het internet te vinden zijn.

De verschillende niveau’s zijn als volgt te onderscheiden:

Doel voor de leerling Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de leerling?
kennis / reproductie feiten of gebeurtenissen reproduceren
inzicht / begrip uitleggen, voorbeelden geven
toepassing oplossingen voorstellen
analyse patronen beschrijven
synthese ontwerpen, samenstellen
evaluatie beargumenteren, kiezen en de keuze verantwoorden

Bron: SLO (zie bronnen onderaan)

Bekijk onderstaande video van Don Zuiderman, werkzaam op de Hogeschool Utrecht.

 

Begrepen? Controleer aan de hand van deze compilatie van Seinfeld of je de verschillende niveau’s van Bloom kunt herkennen, begrijpen. Doel is dat jij bewuster bent bij het ontwerpen van opdrachten voor de leerlingen van je school.

Maar wat betekent dit voor ICT? Zoals eerder gezegd, Andrew Churches heeft een digitale indeling gemaakt en dit is inmiddels op allerlei manieren toegepast binnen verschillende technische omgevingen.

Kijk ook eens naar http://eductechalogy.org/swfapp/blooms/wheel/engage.swf om een interactief model van de Taxonomie te bekijken en te ontdekken op welke manier applicaties ingezet kunnen worden binnen de verschillende niveau’s.

 

Bronnen:

http://www.schrockguide.net/bloomin-apps.html

http://cursuscurriculumontwerp.slo.nl/toolkit/Checklist__taxonomie_van_Bloom_.docx/

http://edorigami.wikispaces.com/Bloom%27s+Digital+Taxonomy

http://www.celt.iastate.edu/teaching-resources/effective-practice/revised-blooms-taxonomy/

 

Scroll naar top