Raspberry Pi Model 3

[Geschreven door Roy – minor 2 voltijdstudent]

Bijeenkomst 2 – Technologie en Moderne media – 01-03-2017

Bij de tweede bijeenkomst van technologie en moderne media moesten wij allemaal een tool kiezen dat op dit moment hot-items/ tools zijn in het basisonderwijs. Van de uitgekozen tool moesten wij allemaal een handleiding maken die voor ieder te gebruiken is.

Ik koos voor de Raspberry Pi 3 model B. Hieronder staat een link naar de handleiding voor het gebruik van de Raspberry Pi 3 model B (voor beginners). De instructievideo’s heb ik zelf gemaakt en opgenomen.

Handleiding: Handleiding-Raspberry-PI-3-model-B

Bron:

Raspberry Pi voor Beginners. (2017). Technical Publications BV, p. 162.

 

Bee-bot

[Geschreven door Denise – minor 2 voltijdstudent]

Tijdens de tweede les ”Technologie en moderne media” kregen we de opdrachten om een tool/app/site te kiezen. Dit moesten we onderzoeken om te kijken hoe het werkt en daarbij een handleiding maken. Ik ben aan de slag gegaan met de tool de Bee-Bot.

Wat is de Bee-Bot?
De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een gele bij. Het is niet zo maar een robot, nee het is een programmeerbare robot voor het basisonderwijs.

Met de Bee-Bot leren kinderen op een leuke wijze de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. Ook werk je aan het ruimtelijk inzicht met de Bee-Bot.

Hoe moet je de Bee-Bot gebruiken?
Om gebruik te maken van de Bee-Bot is erg eenvoudig. Om de Bee-Bot te starten moet deze eerst geactiveerd worden door aan de onderkant het knopje ‘Power’ op ‘on’ te zetten. Ook zit er aan de onderkant een knopje om het geluid aan of uit te zetten. Zelf kan er bepaald worden of er geluid uit de Bee-Bot mag komen. Als de Bee-Bot aan staat, beginnen er lichtjes te branden in de ogen.

Kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet hij de Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s geven.

Bijvoorbeeld twee stappen vooruit, een keer naar rechts draaien en dan weer een stap vooruit.
Om deze actie uit te voeren klik je achter elkaar om deze pijltjes, vervolgens druk je op start en de Bee-Bot zal deze commando’s volgen.

De robot onthoudt tot veertig stappen en kan zo uiteenlopende opdrachten uitvoeren.

In verschillende opdrachten laten leerlingen de Bee-Bot een parcours op variërende matten afleggen. Er
zijn diverse matten op de markt met de meest uiteenlopende opdrachten. Voor taal- en leesopdrachten, is er bijvoorbeeld een lettermat verkrijgbaar. De robot rijdt van letter naar letter, om een woord te maken. Ook bij topografie, verkeer en techniek kan met de Bee-Bot worden gewerkt. Het aantrekkelijke van de Bee-Bot voor de lespraktijk is dat de docent ook zelf opdrachten kan ontwerpen. Met accessoires en zelf ontworpen illustraties, landkaarten, vormen, letters of cijfers, kan de docent leerlingen een op maat gemaakte les aanbieden.

http://www.codekinderen.nl/leerling/programmeren/bee-bot/

Ongeacht voor welke lesjes de Bee-Bot wordt ingezet, de uitdaging voor de leerling is steeds om vooruit te denken. De complexiteit wordt bepaald door het niveau van de opdracht. Door de eenvoudige bediening is de Bee-Bot in de onderbouw van het PO goed inzetbaar.

Opdrachten kunnen naar complexiteit opgebouwd worden, daarom is de Bee-Bot ook in de middenbouw nog interessant. Opdrachten met de Bee-Bot dragen bij aan een oefening in logisch denken en probleemoplossende vaardigheden. De leerlingen maken een plan, testen en evalueren en wijzigen het programma als dat nodig is. Strategieën die vooral door kinderen gebruikt worden zijn:

• tijd nemen om na te denken
• een probleem doelmatig aanpakken

Mijn ervaringen
De Bee-Bot is een leuke en leerzame robot waarbij de kinderen op een spelende manier leren. Ik heb zelf ook kennis gemaakt met de Bee-Bot en deze is makkelijk te gebruiken. Zelf heb ik gekozen voor de bovenbouw en in deze bouw vindt ik de Bee-Bot niet helemaal geschikt, maar voor de onderbouw is dit ideaal. Het apparaat ziet er vrolijk en aantrekkelijk uit. De kinderen leren hierdoor goed programmeren, logisch denken en krijgen ruimtelijk inzicht. Het ideale vind ik dat de Bee-Bot bij vele lessen kan worden ingezet. Ook kan je als leerkracht zelf platen maken die aan de les aansluiten. Ik vind dit ideaal, maar vooral in de onderbouw.

Makey Makey

[Geschreven door Lieselotte – minor 2 voltijdstudent]

Makey Makey

Make + Key = Makey Makey

Wat?

Met behulp van Makey Makey kan je dagelijkse objecten omtoveren in toetsen van het toetsenbord.

Waarom?

Iedereen kan creatief, inventief en fantasierijk zijn. Iedereen kan toekomst creëren en de wereld veranderen. Daarom worden er dingen zoals gemakkelijk-bruikbare kits uitgevonden. Sommigen geloven dat de hele wereld een bouw-kit is, als we het maar op die manier durven bekijken.

Voor wie?

  • Artiesten
  • Kinderen
  • Leerkrachten
  • Ingenieurs
  • Designers
  • Uitvinders
  • … iedereen!

Hoe?

VOORBEELD: PAC-MAN SPELEN
  1. Neem het nodige materiaal.
  • Krokodillenklemmetjes
  • Bordje
  • Computer (met internet)
  • USB-kabel
  • Wit blad
  • Potlood
  1. Teken op het blad een pijltje (of iets anders) naar boven, rechts, beneden en links. Teken aan elk van deze pijltjes een draad tot aan de rand van het blad. Eenmaal aan de rand, teken je een dikker uiteinde.
  2. Knijp aan deze getekende uiteindes van het blad een krokodillendraadje en verbind dit met het overeenkomstige pijltje op het bordje.
  3. Steek de USB-kabel in de computer en verbind hem met het bordje.
  4. Steek nog een krokodillenklemmetje helemaal onderaan op het grijze gedeelte bij ‘earth’. Het uiteinde hiervan houd je vast in je hand waarmee je de verschillende voorwerpen zal aantikken. Op die manier ben je geaard.
  5. Test uit: Open het spelletje Pac-man. Start het spel en gebruik jezelf getekende toetsen door ze aan te tikken. Vergeet niet om het krokodillenklemmetje dat verbonden is met ‘earth’ vast te houden. Lukt het? Top bezig!

VOORBEELD: PIANO SPELEN
  1. Ga op dezelfde manier te werk als hierboven.
  2. Gebruik in plaats van getekende toetsen andere voorwerpen, zoals bijvoorbeeld bananen. Deze kan je naast elkaar leggen (zoals de echte pianotoetsen). De krokodillenklemmetjes hang je dan gewoon aan de bananen.
  3. Open de site (http://makeymakey.com/piano/). Kijk welke bananen (op basis van waar ze liggen) met welke toetsen op het bordje moeten verbonden worden.
  4. Test uit: Speel piano. Vergeet niet om het krokodillenklemmetje dat verbonden is met ‘earth’ vast te houden. Lukt het? Top bezig!

Minimale eisen?

Gebruik materialen die een beetje elektriciteit kunnen geleiden.

  • Ketchup
  • Potloodtekeningen
  • Fruit
  • Marshmallows
  • Gummy-beertjes
  • Planten
  • Mensen of dieren
  • Zilver
  • Water of iets nats
  • Aluminiumfolie
  • Klei

De minimale leeftijd om hiermee aan de slag te gaan is ongeveer 6 jaar. Jonger kan ook, maar dan zal er wel enige begeleiding nodig zijn.

Mijn ervaringen?

Om kennis te maken met Makey Makey, is het handig als je alles eerst heel visueel maakt, door bijvoorbeeld eerst getekende pijltjes te gebruiken.  Nadien kan je overschakelen op het gebruiken van bijvoorbeeld fruit. Deze voorwerpen kunnen namelijk niet vergeleken worden met toetsen van het toetsenbord.

MakeyMakey is een hele leuke tool. Je kan gemakkelijk variëren in moeilijkheidsgraad door de aangeboden materialen of spelletjes op de computer aan te passen. Het is bruikbaar voor jong en oud en ideaal om mee aan de slag te gaan in de klas!

Ervaringen van anderen?

‘Dit was mijn eerste Makey Makey-kit en sinds mijn aankoop ervan bestelde ik er nog 5 voor mijn wetenschappenlab. Studenten houden van Makey Makey.’

‘Dit was de lente-voltreffer voor de kinderen. We hadden muzikale bananen, een sandwich-spatiebalk, waterballonnen-instrumenten en een paar andere zotte geintjes.’

‘Er zijn zoveel mogelijkheden met deze tool. Ik gebruik het om elektrisch geleidingsvermogen uit te leggen in mijn 5de graad wetenschappen klas.’

‘De Makey Makey is een geweldige manier om iemand in de wereld van elektronica te introduceren. De mogelijkheden met deze tool zijn oneindig.’

‘Zowel mijn echtgenoot als mijn 5-jaar oude dochter hebben uren plezier beleefd.’

‘Mijn zoon kreeg dit voor zijn 7de verjaardag en was er zot van! Het is zeer gebruiksvriendelijk. De instructies waren zo duidelijk dat hij zelf de opdracht kon uitvoeren.’

‘Uitstekende tool voor een project waaraan ik werkte. Ik maakte een piano-puzzel door een echte piano en de Makey Makey met krokodillenklemmetjes te gebruiken.’

Links

Thinqlink

[Geschreven door Aline – minor 2 voltijdstudent]

Tijdens de lessen moderne media kregen wij de opdracht om een website te bestuderen die tegenwoordig populair aan het worden zijn in het onderwijs. De opdracht was om een handleiding te maken over hoe je de website kunt gebruiken. Voor deze opdracht heb ik de website http://www.thinglink.com bekeken.

Dit is een leuke site om interactieve illustraties te maken. De website is erg handig voor leerkrachten, maar ook leerlingen uit de bovenbouw zouden met deze tool aan de slag kunnen gaan.

Wanneer u op Handleiding-Thinglink klikt, vind je het document welke ik heb gemaakt als handleiding. Als u op de onderstaande afbeelding klikt wordt u doorverwezen naar een interactieve illustratie die ik heb gemaakt ter verduidelijking van de tool. Onder deze afbeelding heb ik ook een uitlegvideo gemaakt over hoe je Thinglink kunt gebruiken.

Hieronder vind je de handleiding ook.

Waarom Thinglink?
Een nieuwe tool roept snel vragen op, wat is de toevoeging van Thinglink in het onderwijs. Daar is een heel eenvoudig antwoord voor: Thinglink is dé tool om interactieve illustraties te maken. Door aanklikbare punten toe te voegen aan een afbeelding kunnen leerlingen eenvoudig informatie opnemen op een interactieve manier. Als voorbeeld: Je kunt een landkaart als afbeelding toevoegen en namen van steden laten verschijnen als de leerlingen er met de muiswijzer naar toe gaan.

Een interactieve illustratie maken ziet er lastig uit, maar in de praktijk valt dat best wel mee, zeker als je de volgende stappen 1 voor 1 doorneemt zal het resultaat je doen verbazen.

Het maken van een interactieve illustratie bevat uit de volgende stappen:

Stap 1 – Account aanvragen bij Thinglink

1. Ga naar de website van Thinglink: http://www.thinglink.com
2. Klik rechtsboven in op de “Log in-knop”.
3. Klik in het scherm dat zich opent rechts bovenin op “Join now”.
4. Er zijn verschillende mogelijkheden, betaalde versies maar er is ook een gratis versie. Voor de gratis versie klik je op “Basic Free”, helemaal rechts. Daarna klik je op “Start”.
5. Vervolgens geef je je persoonsgegevens in: Naam, e-mailadres, wachtwoord, herhaal het wachtwoord, en daarna klik je op de knop “Sign up for free”.
6. Nu heb je een account gemaakt en kun je inloggen op de website.

Nadat je je hebt ingelogd kan het echte werk pas beginnen. Je start met het maken van een interactieve afbeelding. Hiervoor moeten we eerst een foto uploaden naar Thinglink.

Stap 2 – Illustratie uploaden naar Thinglink

Een afbeelding uploaden naar Thinglink kan op vier verschillende manieren.
Manier 1: Een illustratie toevoegen vanaf je eigen computer.
1. Ga naar de website Thinglink en log je in met je gegevens.
2. Op de website vind je rechts bovenin op “Create”.
3. Klik linksboven in op de knop: “Upload from hard drive”.
4. Klik op: “Choose images or drag-and-drop here”.
5. Zoek op je pc naar de illustratie die je wilt gebruiken, klik op deze illustratie en klik op “Openen”.

Manier 2: Een illustratie toevoegen van het internet.
1. Ga naar de website Thinglink en log je in met je gegevens.
2. Op de website vind je rechts bovenin op “Create”.
3. Klik bovenin op “Web, URL address/Link”.
4. Plak of voer het internetadres van de illustratie in op de invoerregel met de tekst “Enter image or video-URL here” en klik daarna op “Tag this image”.

Manier 3: Een illustratie van je eigen Facebook-pagina toevoegen.
1. Ga naar de website Thinglink en log je in met je gegevens.
2. Op de website vind je rechts bovenin op “Create”.
3. Klik bovenaan de pagina op “Import Facebook photos” en daarna op de knop “Login with Facebook”.
4. Log in op je Facebook-pagina
5. Klik op het album waarin zich de gewenste illustratie bevindt.
6. Klik op de gewenste illustratie om de foto te selecteren en vervolgens klik je op de knop: “Import selected”.
Manier 4: Een illustratie toevoegen van Flickr.
1. Ga naar de website Thinglink en log je in met je gegevens.
2. Op de website vind je rechts bovenin op “Create”.
3. Klik bovenaan de pagina op “Import Public Flickr images.
4. Voer op de invoerregel met de tekst “Flickr-username” de username in van de persoon van wie de illustratie is en klik daarna op “Get images”.

Wanneer je een “achtergrond” hebt geselecteerd kan het toevoegen van pointers beginnen. Aan deze pointers kun je informatie toevoegen.

Stap 3 – Toevoegen van een pointer op je illustratie

1. Zodra je een illustratie hebt geüpload komt deze illustratie in beeld.
2. Voer een titel toe aan de illustratie boven in beeld achter “Title”.
3. Ga met de muiswijzer naar de plaats waar jij informatie wilt toevoegen.
4. Klik met je muis en de pointer wordt geplaatst.
5. Voer aan de linkerkant onder “Link or image address” het internetadres in van de website, de illustratie, het filmpje of het geluid dat moet verschijnen wanneer er op de pointer wordt geklikt.
6. Bij “Text” kun je een beschrijving noteren die moet verschijnen als de muiswijzer op de pointer wordt geplaatst.
7. De afbeelding van de pointer kun je wijzigen door onder “Icon” op het icoontje van de pointer te klikken.
8. Selecteer een andere pointer die jij wilt hebben.

Pointer opslaan
9. Klik op de knop: “Save Tag” om de gegevens op te slaan.

Herhaal bovenstaande punten om meer pointers toe te voegen. Dit kan herhaald worden totdat je tevreden bent met je illustratie.

Stap 5 – Illustratie opslaan

1. Wanneer al je gewenste pointers zijn geplaatst klik je rechts onderin op de groene knop “Save Image”.
2. De interactieve illustratie is nu klaar en kan gedeeld worden. Elke illustratie heeft een eigen internetadres zodat de illustraties individueel gedeeld kunnen worden.

Stap 6 – Interactieve illustratie delen met anderen

1. Surf naar http://www.thinglink.com en log in met je persoonlijke gegevens
2. Klik bovenin op de knop “Me”. Hier vind je de door jou gemaakte illustraties.
3. Klik op de illustratie die jij wilt delen met anderen.
4. Klik aan de rechterkant in de illustratie op de knop “Share”.

Je kunt je illustratie op verschillende manieren delen:
Manier 1: Via het internetadres:
1. Onder “Link” Bevindt zich het internetadres van de interactieve illustratie.
2. Verstrek dit internetadres aan anderen. Wanneer de ander op de link klikt zal hij terechtkomen op de interactieve illustratie.
Manier 2: Internetadres delen via Facebook, Twitter, Pinterest, Google+, Tumblr, Edmodo, Tackk of E-mail.
1. Klik op het icoontje van de dienst waarmee je het internetadres met anderen wilt delen.
2. Log in op die dienst en voer de aangegeven handelingen stap voor stap uit.
Manier 3: Interactieve illustratie embedden op eigen website of weblog.
1. Onder “Embed” bevindt zich de html-code waarmee je de illustratie kunt opnemen op je eigen website of weblog.
2. Klik onder “Embed” op de html-code die code wordt blauw geselecteerd.
3. Geef een rechtermuisklik in de geselecteerde code en klik op “Kopiëren”
4. Log in op het beheergedeelte van je website of weblog en plak de html-code op de gewenste plaats.
5. Sla de wijzigingen op en de illustratie staat op je website of weblog.

Stap 6 – Illustratie verwijderen

1. Surf naar http://www.thinglink.com en log in met je persoonlijke gegevens.
2. Klik bovenin op de knop “Me”.
3. Klik op de illustratie die jij wilt verwijderen.
4. Klik onder de vergrootte weergave van de illustratie op de tekst “Remove image” en bevestig de verwijdering met een klik op de knop “Ok”.

https://youtu.be/zshJHDAyAGc

OSMO

[Geschreven door Dick – minor 2 deeltijdstudent]

OSMO is een educatief spel, wat gebruikt wordt via verschillende apps op een Ipad. Het stelt kinderen in staat om fysieke voorwerpen te gebruiken, die vervolgens digitaal worden gemaakt om spelend te leren. Bij het openen van de doos vind men een aantal doosjes, waarmee verschillende spellen worden gespeeld die gelinkt zijn aan de apps. Deze apps zijn gratis te downloaden.

Handleiding

Om OSMO te kunnen gebruiken wordt er een houder + spiegeltje geleverd voor de Ipad. De camera van de Ipad weergeeft door middel van het spiegeltje het oppervlak voor de Ipad, wat wordt gebruikt om de verschillende spellen te kunnen spelen.

Als voorbeeld heb ik gekozen voor het spel ‘tangram’. Bij dit spel wordt er een afbeelding getoond, die kinderen vervolgens zelf met verschillende vormen moeten neerleggen. Dit spel helpt bij het ontwikkelen en trainen van het ruimtelijk inzicht. Er zijn 3 niveaus waaruit de kinderen kunnen kiezen: makkelijk, medium en moeilijk. De niveaus verschillen zichzelf in moeilijkheidsgraad van de puzzel, maar ook in het geven van hints. Voor dit voorbeeld heb ik een afbeelding gekozen uit het niveau medium.

Na het bekijken van de afbeelding, moet er gekeken worden naar de verschillende vormen, die op de juiste plaats gelegd moeten worden.

Wanneer er een stukje goed geplaatst wordt, geeft de app een ‘hint’.

Dit proces wordt herhaald, tot de afbeelding compleet is.

Wanneer de afbeelding compleet en juist is geplaatst, laat de app je dit weten en krijg je ook muziek te horen.

Er bestaan op het moment acht verschillende spellen, maar er worden meer spellen verwacht. Ieder spel heeft zijn eigen app, maar wordt op dezelfde manier gebruikt. Sommige spellen kunnen ook gespeeld worden met papier en duidelijke stiften, of zelfs je eigen handen. Zo kan OSMO ook gebruikt worden om kinderen te begeleiden tijdens het maken van een tekening, zoals je in het volgende filmpje kunt zien:

De apps van OSMO zijn zeer toegankelijk en het design nodigt de kinderen ook uit. Er zijn geen moeilijke instructies vereist om te beginnen met een app. Kinderen kunnen dit na een korte introductie en instructie zelfstandig uitvoeren.

OSMO vereist een Ipad om te kunnen spelen. Verschillende sets worden aangeboden op de officiële site, maar er kunnen ook spellen apart worden aangeschaft.

Persoonlijke ervaringen

OSMO werkt zeer gemakkelijk. De apps starten zonder problemen op en bieden soms ook instructie filmpjes aan. Het feit dat het makkelijk werkt nodigt ook uit. Tijdens het maken van een tangram gaf de app mij heldere tips, waardoor ik steeds verder kon. Op het niveau moeilijk had ik dit zelfs nodig. De tekenapp die ik heb gebuikt werkte ook prima en ik kan mijzelf goed voorstellen dat dit kinderen motivatie geeft om meer te gaan tekenen.

Op onderstaande link wordt een review gegeven van een ouder, die OSMO heeft laten spelen door een testteam van 4 kinderen.

https://www.bright.nl/eerste-indruk-osmo

 

Youtube gebruiken om video te delen

Het komt steeds vaker voor dat studenten een video willen toevoegen aan een vakdossier of een video willen gebruiken voor een presentatie. In deze tekst ga ik er van uit dat je al de beschikking hebt over een videobestand klaar om te publiceren op Youtube. Daarnaast beschik je al over een account om op Youtube films te kunnen uploaden.

Stap 1: Ga naar www.youtube.com/upload/ (log in als je dit nog niet hebt gedaan).

Stap 2: Kies Unlisted en niet Public of Private.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][su_note]

  • Public betekent dat iedereen de video kan zien.
  • Private betekent dat alleen degene met jouw inlognaam en wachtwoord de video kan bekijken.
  • Unlisted betekent dat de film geupload wordt en alleen te bekijken is door iemand die de beschikking heeft over de correcte URL naar het videobestand.

[/su_note]


Stap 3: Selecteer het bestand dat je wilt uploaden door op de grote pijl te klikken. Zodra je dat videobestand hebt geselecteerd verschijnt meteen het volgende scherm en het uploaden wordt in gang gezet.

Youtube VideoUpload 2

Stap 4: Zoals je ziet staat achter de titel van het videobestand (in dit geval Sail Amsterdam) de optie Unlisted. Prima zo!
Bij het onderdeel Advanced Settings is het raadzaam een aantal instellingen aan te passen.

Youtube Upload Instelling 1

Zeer aan te raden!

  • Zet ‘Reacties toestaan’ uit (voorkom dat er ongewilde reacties komen te staan onder je video)
  • Zet ‘Insluiten toestaan’ uit (voorkom dat de video ergens anders op het internet komt te staan door deze in te sluiten)
  • Zet ‘Gebruikers kunnen beoordelingen voor deze video weergeven’ uit.

 

  • Zet ‘Abonnees op de hoogte stellen’ uit
  • Zet ‘Videostatistieken op de weergavepagina openbaar zichtbaar maken’ uit
  • Selecteer de categorie ‘Onderwijs’.

Klik hierna op Gereed rechtsboven in het venster.

Stap 5: Nadat het uploaden is voltooid verschijnt het volgende scherm. Hier zie je meteen de geheime link naar je videobestand. Door deze gericht te delen óf te kopiëren en te plakken in je Worddocument, kun je anderen toegang geven tot de video.

Youtube Upload Instelling 4[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

PowerPoint hand-out in Word 2013 toevoegen

Op onze opleiding moeten studenten vakdossiers maken en deze voorzien van voorbeelden uit de eigen stagepraktijk. Eén van mijn studenten kwam met de vraag hoe zij een hand-out kan toevoegen aan een Worddocument. Hier een korte uitleg om dit met PowerPoint en Word van Office 2013 te doen.

  1. Open je PowerPoint presentatie. Kies vervolgens Bestand – Exporteren.

PowerPoint2013Exporteren1
PowerPoint2013Exporteren2Klik op Hand-outs maken.

Er verschijnt een keuzevenster, kies hier één van de gewenste pagina-indelingen. Vervolgens kies je ‘Plakken’ en bevestig je met OK.

PowerPoint maakt nu een nieuw Worddocument waarin de gekozen pagina-indeling wordt gegenereerd met de dia’s van jouw presentatie.

De volgende stap die je zou kunnen doen is het geheel in het nieuw gemaakte Worddocument selecteren (CTRL+A) en kopiëren (CTRL+C) en daarna naar het Worddocument waar je deze hand-out wilt plakken. Zoek de locatie in dat Worddocument en plak (CTRL+V) je hand-out.

Klaar.

 

Wat mij is opgevallen

Mij valt de laatste tijd enkele ict gerelateerde ontwikkelingen in het onderwijsveld op.

Onderwijsrobot

Pabo De Kempel is al enkele jaren goed bezig met het onderzoeken hoe de NAO ingezet kan worden in het onderwijs. Momenteel experimenteren in de regio basisschool De Fontein uit Alkmaar en Stichting Orion uit Amsterdam met deze robot. Voor meer informatie bekijk onderstaande video of de website: http://www.onderwijsrobot.nl/

3D-Printen

Een ander initiatief is de 3D-printer. Meer informatie vind je op de community website van 3Dkanjers. Zij stimuleren talentontwikkeling door wetenschap en techniek te combineren met de 3D-printer op scholen. Ontdek hoe zij dat samen met de leerkrachten en de kinderen doen op de http://3dkanjers.nl

In onderstaande video zie je hoe leerlingen van basisschool De Hoeksteen in Nieuweroord zelf een 3D-printer bouwen en gebruiken.

Wetenschap en Technologie

Basisschool de Zwerm in Sint Maarten is de beste techniekschool van Nederland. Maar wat doen zij daar dan en wat heeft ervoor gezorgd dat zij de beste techniekschool zijn? Bekijk onderstaande twee filmpjes om een indruk te krijgen.

 

 

Aandacht in de klas voor gewelds- en oorlogsbeelden

Via Kennisnet kwam ik deze geactualiseerde pagina tegen in verband met de recente aanslagen in Parijs. Hier vind je onder andere een brochure met aanwijzingen als jij als leerkracht de recente gebeurtenissen in Parijs wilt bespreken in de klas. Verder vroeg ik mij wat een kind zou snappen over deze of andere gewelddadige gebeurtenissen.

https://www.kennisnet.nl/artikel/besteed-meer-aandacht-in-de-klas-aan-geweldsbeelden/

Kijk ook op: https://kleutergewijs.wordpress.com/2015/11/11/de-grote-oorlog-gezien-door-kleine-ogen/

 

Scroll naar top