Hierboven een kort fragment van een school in China waar de leerkracht aan de kleur van de band kan zien welk kind geconcentreerd bezig en welke niet. Toekomst of blijft het toch fictie? 

Coronacrisis

Nu de scholen dicht zijn tijdens deze coronacrisis zijn veel docenten bezig hun onderwijs om te zetten naar afstandsonderwijs. Op de iPabo gebruiken we hoofdzakelijk Microsoft Teams en Yammer om onze studenten te bereiken.  Ook op de (stage)scholen in het primair en voortgezet onderwijs zijn docenten op zoek naar manieren om het onderwijs op afstand door te laten gaan. Over de hele wereld ontstaan nu sites, initiatieven en andere manieren van lesgeven. De realiteit van nu zorgt voor de toekomst van morgen. 

Hier enkele sites ter inspiratie:

https://www.techlearning.com/resources/free-online-learning-resources-for-schools-affected-by-coronaviruscovid-19

https://meestersander.nl/2020/03/16/de-beste-tips-voor-thuis-van-meester-sander/

https://www.todaysteachingtools.com/cursus-online-onderwijs.html

De ene school is voorbereid en kan onderwijs digitaal voortzetten terwijl de andere school de schriftjes en de werkboeken door het raam naar buiten aangeeft aan de ouder die het op komt halen. In beide gevallen niets mis, ik zie overal bevlogen leerkrachten met passie en hart voor hun kinderen. Het is echter ook tijd om goed af te wegen waar we onze kinderen mee willen grootbrengen. Zijn ze slagvaardig genoeg om te overleven in een gedigitaliseerde maatschappij? Mijns inziens moet je als aankomend volwassene om kunnen gaan met de digitale vormen zoals gedefinieerd in de digitale geletterdheid. Je moet daarnaast ook kunnen ontwerpen en innoveren. 

Hieronder een video van de ASKO scholen in Amsterdam hoe zij ICT inzetten in het onderwijs. Wat voor de een realiteit is, is voor de ander toekomst. 

Curriculum.nu over digitale geletterdheid.