ClassDojo

[Geschreven door Nicky – minor 2 voltijdstudent]

Ik moest een handleiding maken die duidelijk maakt hoe een tool/app/website moet worden gebruikt. Hier waren de volgende eisen aan verbonden:

  • Je zorgt ervoor dat je duidelijk maakt waar de tool voor dient.
  • Je zorgt ervoor dat je afbeeldingen van de site erin verwerkt.
  • Je zorgt ervoor dat je uitlegt hoe je met de site moet werken.
  • Je moet de minimale eisen uitleggen om de site te kunnen gebruiken.
  • Je moet beschrijven wat jouw eigen ervaringen met de site is.
  • Je moet beschrijven wat andere hun ervaring is van de site.

How to use ClassDojo

Deze tool zorgt ervoor dat de leerlingen uit de klas zichtbaar complimenten krijgen of juist niet. Het Cognitieve Multimediatheorie van Richard Mayer komt hier zichtbaar in terug, omdat de kinderen niet alleen te horen krijgen of zij iets goed of niet goed doen, ze krijgen het ook te zien op het digibord. Door middel van multimedia wordt er dus gewerkt aan het leerproces van de kinderen.

Nu de handleiding voor de docent hoe hij/zij deze website moet gebruiken:

Stap 1: Registreren
U gaat naar de site: www.classdojo.com
Vervolgens moet u een account aanmaken door te registreren.

Stap 2: Beginscherm
Als u op een gegeven moment een account hebt aangemaakt, kan het echt werk beginnen. Zoals u kunt zien is er een mogelijkheid om je bij uw school aan te sluiten. Dit zorgt ervoor dat u deze website schoolbreed kan gaan gebruiken. Ook kunt u onder het kopje: ‘Jouw groepen’ uw eigen klas toevoegen. Maar om de uitleg van deze website eenvoudiger te maken, ga we nu verder met het de optie: ‘Voorbeeld groep’. U mag hier nu op klikken.

Stap 3: Voorbeeld groep
Hier voor u ziet u een voorbeeldklas. U kunt zien dat iedereen nog nul punten heeft. Ook de klas heeft gezamenlijk nog nul punten. Als u bepaalde punten aan de leerlingen of aan de hele klas wilt geven, dan moet u eerst op die leerling klikken. Ook kunt u leerlingen toevoegen door op de + te klikken. Wij gaan nu verder met de uitleg door op Johnny te klikken.

Stap 4: Johnny positief
Nu u voor Johnny gekozen hebt, kunt u hem verschillende punten geven. Dit is het scherm waarop alleen maar positieve punten staan. Stel u vindt dat Johnny goed taakgericht aan het werken is, dan klikt u op: ‘Taakgericht’. Ook is er de optie om zelf ook andere positieve punten toe te voegen, maar daar komen wij later op terug. Het is nu aan u om op ‘Taakgericht’ te klikken.

Stap 5: Taakgericht
Er verschrijnt nu heel groot op het digibord dat Johnny Depp een +1 heeft gekregen voor taakgericht werken. U kunt nu zien dat Johnny 1 punt heeft, terwijl de andere leerlingen nog 0 punten hebben. Ook kunt u zien dat de Hele klas nu ook 1 punt heeft. Dit komt door Johnny. Nu mag u op Halle klikken en vervolgens op aandachtspunten.

Stap 6: Halle aandachtspunt(en)
U hebt nu voor Halle gekozen en voor de optie: ‘Aandachtspunt(en)’. Als u dan op ‘Kan beter’ zou gaan klikken, krijgt u het zelfde effect als bij Johnny. Alleen nu is het geen positief punt, maar een negatief punt. Halle komt dan in de min te staan. Wij gaan nu verder met het toevoegen van nieuwe vaardigheden. Dit doet u door op ‘Vaardigheden bewerken’ te klikken.

Stap 7: Vaardigheden bewerken
Nu kunt u zelf bepalen welke vaardigheden u wilt toevoegen. Dit kan zowel positief als negatief. U kunt een bijpassende afbeelding uitkiezen, hoe u de vaardigheid wilt noemen en hoeveel punten deze vaardigheid waard is.

Stap 8: Overzicht leerlingen
Nadat u een vaardigheid hebt ontwikkeld, komt u weer terug op de pagina waar u het overzicht van de leerlingen weer hebt. Hier is te zien dat Halle -1 heeft en Johnny +1. Dit zorgt voor een gemiddelde scoren van de hele klas op 0. U kunt de punten die u voor het laatst uitgedeeld hebt ongedaan maken door op ‘Laatste ongedaan maken’ te klikken.

Minimale eisen
Verder heeft deze website ongelofelijk meer opties. De minimale eisen om deze website te gebruiken heb ik nu uitgelegd. Als het goed is kunt u hier nu mee aan de slag gaan. Wel is het aan te raden om zelf nog op ontdekkingstocht te gaan op de website, want er zijn veel meer mogelijkheden. Zo kunt u de ouders van de kinderen aan dit proces koppelen, berichten sturen, foto’s toevoegen en veel meer.

Mijn eigen ervaring
Ik ben erg enthousiast over deze website. Deze site zorgt voor een goede pedagogisch klimaat in de klas, omdat de leerlingen meteen met hun gedrag worden geconfronteerd. Verder kan de hele klas meteen meekijken hoe zij er voor staan. Verder vind ik de website erg overzichtelijk en biedt het veel verschillende mogelijkheden. Echter vind ik wel dat de website enkele kinderen zouden kunnen afleiden. Want het maakt regelmatig geluid en de kinderen kunnen er te veel mee bezig zijn.

Ervaring van andere
Karsten Schmitz:
Mijn conclusie na deze eerste dag gewerkt te hebben met Classdojo is dat het een positief effect heeft op het gedrag en werkhouding van de groep, zelfs op enkele leerlingen die normaal gesproken moeizaam vooruit komen. Deze tonen nu veel motivatie om punten te scoren. Ik ga er dan ook graag mee verder in mijn LIO periode en ben benieuwd hoe het verder uit pakt! Van veel medestudenten krijg ik ook te horen dat ze zeer positief zijn over de tool en dat ze blij zijn met de tip om hem uit te proberen.

Jasper Rijk:
Is niet het gevaar dat leerlingen sociaal wenselijk gedrag gaan laten zien? Ja, dat gevaar is aanwezig. Te veel gebruik van Classdojo kan leerlingen gemakzuchtig maken. Mijn advies zou zijn het gefaseerd te gebruiken. Lesgedeelten en niet elke les, dus.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top