Bee-bot

[Geschreven door Denise – minor 2 voltijdstudent]

Tijdens de tweede les ”Technologie en moderne media” kregen we de opdrachten om een tool/app/site te kiezen. Dit moesten we onderzoeken om te kijken hoe het werkt en daarbij een handleiding maken. Ik ben aan de slag gegaan met de tool de Bee-Bot.

Wat is de Bee-Bot?
De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een gele bij. Het is niet zo maar een robot, nee het is een programmeerbare robot voor het basisonderwijs.

Met de Bee-Bot leren kinderen op een leuke wijze de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. Ook werk je aan het ruimtelijk inzicht met de Bee-Bot.

Hoe moet je de Bee-Bot gebruiken?
Om gebruik te maken van de Bee-Bot is erg eenvoudig. Om de Bee-Bot te starten moet deze eerst geactiveerd worden door aan de onderkant het knopje ‘Power’ op ‘on’ te zetten. Ook zit er aan de onderkant een knopje om het geluid aan of uit te zetten. Zelf kan er bepaald worden of er geluid uit de Bee-Bot mag komen. Als de Bee-Bot aan staat, beginnen er lichtjes te branden in de ogen.

Kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet hij de Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s geven.

Bijvoorbeeld twee stappen vooruit, een keer naar rechts draaien en dan weer een stap vooruit.
Om deze actie uit te voeren klik je achter elkaar om deze pijltjes, vervolgens druk je op start en de Bee-Bot zal deze commando’s volgen.

De robot onthoudt tot veertig stappen en kan zo uiteenlopende opdrachten uitvoeren.

In verschillende opdrachten laten leerlingen de Bee-Bot een parcours op variërende matten afleggen. Er
zijn diverse matten op de markt met de meest uiteenlopende opdrachten. Voor taal- en leesopdrachten, is er bijvoorbeeld een lettermat verkrijgbaar. De robot rijdt van letter naar letter, om een woord te maken. Ook bij topografie, verkeer en techniek kan met de Bee-Bot worden gewerkt. Het aantrekkelijke van de Bee-Bot voor de lespraktijk is dat de docent ook zelf opdrachten kan ontwerpen. Met accessoires en zelf ontworpen illustraties, landkaarten, vormen, letters of cijfers, kan de docent leerlingen een op maat gemaakte les aanbieden.

http://www.codekinderen.nl/leerling/programmeren/bee-bot/

Ongeacht voor welke lesjes de Bee-Bot wordt ingezet, de uitdaging voor de leerling is steeds om vooruit te denken. De complexiteit wordt bepaald door het niveau van de opdracht. Door de eenvoudige bediening is de Bee-Bot in de onderbouw van het PO goed inzetbaar.

Opdrachten kunnen naar complexiteit opgebouwd worden, daarom is de Bee-Bot ook in de middenbouw nog interessant. Opdrachten met de Bee-Bot dragen bij aan een oefening in logisch denken en probleemoplossende vaardigheden. De leerlingen maken een plan, testen en evalueren en wijzigen het programma als dat nodig is. Strategieën die vooral door kinderen gebruikt worden zijn:

• tijd nemen om na te denken
• een probleem doelmatig aanpakken

Mijn ervaringen
De Bee-Bot is een leuke en leerzame robot waarbij de kinderen op een spelende manier leren. Ik heb zelf ook kennis gemaakt met de Bee-Bot en deze is makkelijk te gebruiken. Zelf heb ik gekozen voor de bovenbouw en in deze bouw vindt ik de Bee-Bot niet helemaal geschikt, maar voor de onderbouw is dit ideaal. Het apparaat ziet er vrolijk en aantrekkelijk uit. De kinderen leren hierdoor goed programmeren, logisch denken en krijgen ruimtelijk inzicht. Het ideale vind ik dat de Bee-Bot bij vele lessen kan worden ingezet. Ook kan je als leerkracht zelf platen maken die aan de les aansluiten. Ik vind dit ideaal, maar vooral in de onderbouw.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top